Waar gaat dit blog over?

Dit blog gaat over mijn ervaringen, inzichten en vragen.

Monday, 1 December 2014

Ruimte voor emoties




Velen van ons hebben geleerd om onze emoties weg te stoppen. Hebben onze ouders ons niet geleerd dat we niet mogen huilen dan heeft de maatschappij daar wel voor gezorgd. Maar waarom eigenlijk? 

Is het slecht voor je om af en toe te huilen als daar aanleiding toe is? Of heeft het meer te maken met het feit dan anderen zich daar ongemakkelijk bij voelen? Omdat ze zich geen raad weten?

Je emoties wegstoppen is geen goede lange termijn strategie. Uiteindelijk moeten ze eruit. Tot die tijd stop je met negatieve emoties ook positieve emoties weg en sluit jij je af voor een deel van jezelf. Je moet dan misschien niet huilen maar je wordt boos, koud, kribbig of verbitterd. 

Dus laat je emoties er zijn. Het maakt je niet zwak, het maakt je menselijk. In veel situaties zal er begrip voor zijn. Is dat er niet? Excuseer je dan even en ga naar buiten. En als je zelf iemand tegenkomt die het even moeilijk heeft, zeg dan niet ‘kop op’ of ‘zo erg is het toch niet’ maar geef er ruimte voor. Vraag of het goed las je even naast ze komt zitten. Of vraag of je een arm om ze heen mag slaan. Geef niet ongevraagd goedbedoelde adviezen maar ben er gewoon.

Thursday, 31 July 2014

Aanraking



Aanrakingsarmoede, ik kwam deze term een tijdje terug tegen. 

Hij bleef meteen hangen. We leven tegenwoordig in een wereld waar het aanraken van mensen die niet je partner of kinderen zijn eigenlijk niet meer kan. Terwijl we wel behoefte hebben aan contact. 

Aanraken kan ontzettend veel doen. Aanraken is de meest directe en efficiënte manier om contact te maken. Te laten weten dat je niet alleen bent en dat de ‘boze buitenwereld’ ook mensen bevat die oprecht in je geïnteresseerd zijn. Die met je meeleven en hetzelfde doormaken als jij.




Aanraking is tegenwoordig geassocieerd met seks en geweld. Omdat dat de enige aanrakingen zijn die we nog ervaren. Het zijn die momenten waar aanraking onontkoombaar is. Maar aanraking is zoveel meer. Het steuntje in de rug, de arm om de schouder, het schouderklopje, het vastpakken, de knuffel. Begrijpelijk dat je dat niet met vreemden wilt. Maar met vrienden, familieleden, collega’s? Mensen waarmee je lief en leed deelt? Waarom niet? Wie heeft er besloten dat het vreemd is en eigenlijk niet kan? 

Laten we het weer terug brengen. En omdat alle begin onwennig is, en niet iedereen meteen om is, laten we voorzichtig beginnen. Vraag gewoon of het mag. Vraag die collega die een moeilijk moment heeft of je een arm om hem of haar heen mag slaan. Vraag na een goed gesprek of je iemand een knuffel mag geven. 

En als je dat dan mag, maakt dan echt contact, ben er bij en voel.

Monday, 28 April 2014

Niet vergeten, adem!




Ademen is dat gene waar je niet zonder kan. 

Elk moment van de dag. 

Opmerkelijk is dat ademen één van die dingen is die je zowel onbewust als bewust kunt doen. Het is het enige continue proces in ons lichaam waar we controle over kunnen nemen. 
Je hartslag, je darmbewegingen je kunt ze niet controleren. Maar je adem wel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je adem een belangrijke binding is tussen je lichaam en je geest. Door bewust rustig te ademen kun je een lichaam dat opgewonden is weer tot rust brengen. 
Maar ook kun je door ademen je geest tot rust brengen en meer bewustzijn in je lichaam krijgen. Het is de kern van de meeste meditatie methoden. 


Probeer het zelf eens met een beginners meditatie. Adem een paar keer diep in en uit. Adem daarna normaal maar verleng de tijd tussen ademhalingen, de adempauze. Tel je ademhalingen, als je bij de 5 bent begin je weer bij 1. Als je de tel kwijt bent of boven de 5 bent aangekomen begin je zonder oordeel weer bij 1. Als je dit een tijdje hebt gedaan dan zal je merken dat je gedachten minder op de voorgrond zijn en dat je lichaam rustiger is.

Wil je meer weten over lichaamsbewustzijn of ademhaling, maak dan een afspraak voor een sessie. Zie www.AwarenessinMotion.nl