Waar gaat dit blog over?

Dit blog gaat over mijn ervaringen, inzichten en vragen.

Friday, 20 December 2013

2013



Nu 2013 richting zijn einde nadert is het tijd om even terug te kijken het afgelopen jaar. Er is veel gebeurd en ik heb grote stappen gezet. Dit jaar ben ik Trager Practitioner geworden, heb ik mijn eigen bedrijf gestart en mijn praktijk en groepslessen opgezet. Ook heb ik op verschillende beurzen gestaan. Veel geleerd over mensen, lichamen, Trager, ondernemerschap en mijzelf. Een jaar met pieken en dalen, meevallers en tegenslagen.

En 2014, wat gaat dat brengen? Dat valt natuurlijk te bezien. Op de kalender staat in ieder geval een tweetal open lessen op 22 en 29 januari. En mij 38ste verjaardag op 8 februari. Ook wil ik mijn sessies en groepsles verder promoten en nog meer de samenwerking met anderen opzoeken.
Ik wens iedereen een fijne kerst en een soepel en leerzaam 2014!

Wednesday, 24 April 2013

Hamstring release





Tijdens een yoga les liep ik weer eens tegen mijn 'te korte' hamstrings aan. Enkele maanden geleden heb ik tijdens een Trager Approach training ervaren dat mijn hamstrings vooral te gespannen zijn.
 Dit kun je zelf voelen als je op een stoel zit. Aan de binnenkant van je knie, op je bovenbeen voel je dan aan beide zijden een gespannen pees lopen. Als je ontspannen zit moet je deze zonder moeite in kunnen drukken. Zo niet dan heb je stijve hamstrings.
Enfin, ik kon dus weer eens mijn benen niet strekken terwijl ik voorover boog. Ik merkte dat als ik met mijn vingers druk zette op de spier en dan los liet ik enkele millimeters verder kwam. Als ik op de aanhechting van de spier drukte ( onder de knie op het onderbeen) was dit nog effectiever.
Na de les heb ik dit thuis ook verder geoefend. Ook op mijn zitbeenderen. Daarna was ik me bewust genoeg van deze spieren en de spanning. Ik kon daarna naar voren buigen tot ik spanning voelde. Dan inademend de druk op de spier opvoeren door hem aan te spannen. Daarna op de uitademing ontspannen en enkele millimeters naar voren buigen. Dit tot ik uiteindelijk met bijna rechte benen bij mijn tenen kom! Dat kon ik al jaren niet meer!
De volgende dag nog een aantal maal geoefend door te buigen tot ik spanning voelde. Dan de spanning verhogen door, terwijl ik de positie vasthoud, de spieren aan te spannen die mijn benen buigen. Hierna loslaten door mijn benen te strekken. Zo in enkele stappen naar mijn tenen.
Nu kan ik zonder voorbereiding bij mijn tenen!

Zo zie je maar weer, als je het in het hoofd ruimte geeft dan volgt het lichaam vanzelf. En andersom natuurlijk!




Monday, 1 April 2013

Hersensen zijn er om... Te bewegen!


Als je een beweging maakt dan wordt de feedback die je van je ogen, spieren, huid etc. krijgt opgeslagen. Deze ervaring wordt dan gebruikt voor toekomstige bewegingen.

Elke beweging die je gaat maken wordt eerst afgezet tegen een prognose, gebaseerd op deze eerdere ervaringen. Denk als voorbeeld aan het optillen van een theepot. Je zenuwstelsel weet welke spieren er nodig zijn, in welke volgorde en hoeveel kracht ze moeten leveren. Je hand moet om het handvat sluiten en gesloten blijven na dat deze hand het gewicht van de theepot draagt. De hand moet door de arm spieren omhoog gebracht worden. De prognose is dat nadat de arm iets gebogen wordt het gewicht van de theepot gevoeld zal worden.

Deze prognose wordt gecombineerd met waarnemingen ( positie, afstand, gewicht). Als de theepot heel licht blijkt te zijn dan zal er minder spierkracht gebruikt worden. Ook zal de beweging stoppen als de arm voldoende gebogen is. Als dit niet zou gebeuren zou je de theepot over je schouder gooien. Of een extra grote en volle theepot niet omhoog krijgen.

Deze prognose voor de beweging wordt ook afgezet tegen de daadwerkelijke beweging en zijn resultaat. Wat er toe leidt dat de volgende de keer de beweging weer wat beter is. Waarom is een beweging dan niet in een klein aantal keren perfect te maken? Er blijkt ruis op de zenuwverbindingen te zitten. Zowel op de aansturing als de feedback.

Dit principe van prognose, beweging maken en feedback opslaan en vergelijken is toe te passen om een bewegingspatroon te verbeteren. De feedback kan gebruikt worden om bijvoorbeeld door een kleine onbelaste beweging te maken te leren dan de beweging ook zonder pijn gemaakt kan worden. Of om het beeld van de bewegingsvrijheid van een gewricht aan te passen.

Het principe van de prognose wordt toegepast door een beweging in een andere context te laten plaatsvinden. Een verkeerde loopbeweging kan zo worden aangepast door een deel van de beweging onbelast in een andere context te laten plaats vinden. Bijvoorbeeld zittend met de benen hangend over de rand van de tafel de enkel bewegen. Er komt dan feedback over hoe de enkel beweegt buiten de context van het lopen. Als dit voldoende wordt opgebouwd zal dit ook de loopbeweging beïnvloeden.
Dit kan dan gecombineerd worden met suggesties, bijvoorbeeld beweeg alsof je voet zich in water bevindt.

Je hersenen zijn er niet alleen om te bewegen. Ze stellen je ook in staat beweging te verbeteren.

Geïnspireerd door http://www.ted.com/talks/daniel_wolpert_the_real_reason_for_brains.html

Sunday, 17 March 2013

Patronen in beweging

Onze spieren zijn dom. Zij reageren op zenuwprikkels die ze vertellen of ze moeten samentrekken of ontspannen. Bij normale beweging gaat deze prikkel uit ons centrale zenuwstelsel naar de vezels van de spier. Deze spier geeft informatie over de spierspanning, stand van ons lichaam en beweging terug aan het zenuwstelsel.

Als er letsel optreed dan reageert dit centrale zenuwstelsel direct. Zonder dat je het bewust bent worden bewegingspatronen aangepast om het aangetaste deel te ontzien. Zo kan spierspanning van spieren rond een gewricht worden verhoogd om beschadigde pezen te ontzien. Het aangetaste deel heeft zo de rust om te herstellen. Wanneer het letsel is hersteld blijft soms het aangepaste bewegingspatroon bestaan. Het kan stijfheid, maar bijvoorbeeld ook een verkeerde lichaamshouding tot gevolg hebben. Dit kan de oorzaak zijn van chronische klachten.

Door middel van gerichte bewegingen kan het patroon weer aangepast worden. Kleine, onbelaste bewegingen geven het zenuwstelsel informatie over de hoeveelheid spierspanning die er nodig is. Het verbeterd de coördinatie van de beweging en het bereik van een gewricht. Hoe langer het verkeerde patroon in gebruik is des te meer oefening er nodig zal zijn het patroon te verbeteren.

Niet alleen grote blessures leiden tot aangepaste bewegingspatronen. Ook een litteken van een operatie of bijvoorbeeld een blaar op je voet kan dit effect hebben. Wat ook van belang is dat wanneer een aangepast patroon de balans aantast, zoals bij een enkel of knie blessure, dit een effect heeft op een groot deel van het lichaam. Het gewicht zal door het andere been of meer naar de binnen of buitenkant van het been gedragen worden. Hiervoor zullen vele spieren in voet, been, rug en buik een andere spierspanning moeten krijgen dan optimaal is. Het verbeteren van dit patroon heeft dan ook een effect op een groot deel van het lichaam.

Onze spieren mogen dan dom zijn maar de aansturing ervan door ons centrale zenuwstelsel is zeker geavanceerd te noemen.

Sunday, 10 March 2013

Alle begin is ....

Dit is mijn eerste blog. Ik begin met dit blog omdat ik vindt dat er meer originele Nederlandstalige teksten moeten komen over beweging, de Trager Approach, bewustzijn etc.

Ook helpt het schrijven van teksten met het vormen en ordenen van mijn eigen gedachten.
Suggesties voor onderwerpen zijn welkom.

Ik vindt het lastig te beginnen, maar alle begin is onwennig. Moeilijk vindt ik een te zwaar label. Denk aan een sessie met een nieuwe client, je weet beide nog niet wat je van elkaar kunt verwachten. Is dat dan moeilijk? Nee,het is slechts een fase waarbij je buiten je 'comfort zone' bent. Maar het blijft onwennig. Totdat je weet waar je aan toe bent en wat er van je wordt verwacht. Dan is er einde aan het begin.