Waar gaat dit blog over?

Dit blog gaat over mijn ervaringen, inzichten en vragen.

Wednesday, 24 April 2013

Hamstring release





Tijdens een yoga les liep ik weer eens tegen mijn 'te korte' hamstrings aan. Enkele maanden geleden heb ik tijdens een Trager Approach training ervaren dat mijn hamstrings vooral te gespannen zijn.
 Dit kun je zelf voelen als je op een stoel zit. Aan de binnenkant van je knie, op je bovenbeen voel je dan aan beide zijden een gespannen pees lopen. Als je ontspannen zit moet je deze zonder moeite in kunnen drukken. Zo niet dan heb je stijve hamstrings.
Enfin, ik kon dus weer eens mijn benen niet strekken terwijl ik voorover boog. Ik merkte dat als ik met mijn vingers druk zette op de spier en dan los liet ik enkele millimeters verder kwam. Als ik op de aanhechting van de spier drukte ( onder de knie op het onderbeen) was dit nog effectiever.
Na de les heb ik dit thuis ook verder geoefend. Ook op mijn zitbeenderen. Daarna was ik me bewust genoeg van deze spieren en de spanning. Ik kon daarna naar voren buigen tot ik spanning voelde. Dan inademend de druk op de spier opvoeren door hem aan te spannen. Daarna op de uitademing ontspannen en enkele millimeters naar voren buigen. Dit tot ik uiteindelijk met bijna rechte benen bij mijn tenen kom! Dat kon ik al jaren niet meer!
De volgende dag nog een aantal maal geoefend door te buigen tot ik spanning voelde. Dan de spanning verhogen door, terwijl ik de positie vasthoud, de spieren aan te spannen die mijn benen buigen. Hierna loslaten door mijn benen te strekken. Zo in enkele stappen naar mijn tenen.
Nu kan ik zonder voorbereiding bij mijn tenen!

Zo zie je maar weer, als je het in het hoofd ruimte geeft dan volgt het lichaam vanzelf. En andersom natuurlijk!




Monday, 1 April 2013

Hersensen zijn er om... Te bewegen!


Als je een beweging maakt dan wordt de feedback die je van je ogen, spieren, huid etc. krijgt opgeslagen. Deze ervaring wordt dan gebruikt voor toekomstige bewegingen.

Elke beweging die je gaat maken wordt eerst afgezet tegen een prognose, gebaseerd op deze eerdere ervaringen. Denk als voorbeeld aan het optillen van een theepot. Je zenuwstelsel weet welke spieren er nodig zijn, in welke volgorde en hoeveel kracht ze moeten leveren. Je hand moet om het handvat sluiten en gesloten blijven na dat deze hand het gewicht van de theepot draagt. De hand moet door de arm spieren omhoog gebracht worden. De prognose is dat nadat de arm iets gebogen wordt het gewicht van de theepot gevoeld zal worden.

Deze prognose wordt gecombineerd met waarnemingen ( positie, afstand, gewicht). Als de theepot heel licht blijkt te zijn dan zal er minder spierkracht gebruikt worden. Ook zal de beweging stoppen als de arm voldoende gebogen is. Als dit niet zou gebeuren zou je de theepot over je schouder gooien. Of een extra grote en volle theepot niet omhoog krijgen.

Deze prognose voor de beweging wordt ook afgezet tegen de daadwerkelijke beweging en zijn resultaat. Wat er toe leidt dat de volgende de keer de beweging weer wat beter is. Waarom is een beweging dan niet in een klein aantal keren perfect te maken? Er blijkt ruis op de zenuwverbindingen te zitten. Zowel op de aansturing als de feedback.

Dit principe van prognose, beweging maken en feedback opslaan en vergelijken is toe te passen om een bewegingspatroon te verbeteren. De feedback kan gebruikt worden om bijvoorbeeld door een kleine onbelaste beweging te maken te leren dan de beweging ook zonder pijn gemaakt kan worden. Of om het beeld van de bewegingsvrijheid van een gewricht aan te passen.

Het principe van de prognose wordt toegepast door een beweging in een andere context te laten plaatsvinden. Een verkeerde loopbeweging kan zo worden aangepast door een deel van de beweging onbelast in een andere context te laten plaats vinden. Bijvoorbeeld zittend met de benen hangend over de rand van de tafel de enkel bewegen. Er komt dan feedback over hoe de enkel beweegt buiten de context van het lopen. Als dit voldoende wordt opgebouwd zal dit ook de loopbeweging beïnvloeden.
Dit kan dan gecombineerd worden met suggesties, bijvoorbeeld beweeg alsof je voet zich in water bevindt.

Je hersenen zijn er niet alleen om te bewegen. Ze stellen je ook in staat beweging te verbeteren.

Geïnspireerd door http://www.ted.com/talks/daniel_wolpert_the_real_reason_for_brains.html